Fotopagesku Yang Dah Berhabuk...

By: Sang Pramuwisata

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Thursday, 27-Nov-2008 11:09 Email | Share | Bookmark
Bandung Trip Part VIII

Deretan kenderaan pengunjung di Tangkuban Parahu
Kabus di puncak Tangkuban Parahu
Kawah gunung berapi di Tangkuban Parahu
Lagi gambar kawah Tangkuban Parahu
Gas keluar dari kawah di Tangkuban Parahu
Besarnya kawah gunung berapi berbanding saiz manusia...
Pagar daripada batang pokok yang cantik dan unik
Kawah dari celahan pagar kayu
Kawah, gas, orang dan barisan gerai di Tangkuban Parahu
Salah satu kawasan meninjau di Tangkuban Parahu
Informasi tentang Tangkuban Parahu
Pengunjung lalu lalang di celahan gerai di Tangkuban Parahu
Papan tanda Tangkuban Parahu (itu bukan kami...)
Kantin Tangkuban Parahu
Surau di Tangkuban Parahu
Siar kaki di Tangkuban Parahu
Tempat letak motosikal di Tangkuban Parahu
Panorama Tangkuban Parahu
Lagi panorama Tangkuban Parahu
Setelah puas beraktiviti di Sari Ater Hotspring Resort, kami daftar keluar dari hotel. Teksi yang membawa kami ke sini sudah awal-awal lagi sampai. Sebelum balik, aku 'menembak' beberapa shot yang tak sempat nak ambil sebelum ni..

Seperti yang telah dirancang dengan pemandu teksi itu, destinasi kami seterusnya adalah ke kawah gunung berapi yang sudah tidak aktif iaitu Tangkuban Parahu. Perjalanan turun lebih cepat daripada perjalanan naik. Jalan pun lebih lengang.

Sampai di suatu simpang, kami mula masuk ke jalan ke puncak Tangkuban Parahu. Perjalanan mendaki agak mencabar kerana banyak lopak di jalan. Hmm lantaklah, nasib baik bukan kereta sendiri.. Biasalah di Indonesia ni, dulu di Jogja, supir atau pemandu di situ selalu mengeluh ini adalah kesan korupsi. Malaysia tak, Malaysia maju.. Hmmm ye ke?

Di sebelah kiri kanan jalan, daun-daun pohon di hutan mula bertukar mengecil dan pokok bertambah renek, tanda kedudukan semakin tinggi. Cuaca pun semakin lama semakin dingin. Aku suruh pemandu teksi tu buka saja tingkap. Pakai aircond 'original'. Sesekali terpaksa pula tekup hidung apabila berselisih dengan van atau bas.. Hmmm

Sedang kami mendaki naik dengan teksi, kami lihat ramai orang, kebanyakannya budak-budak sekolah berjalan kaki naik ke atas. Kalau kami, 'masak' tu.. Tentu capek dong! Rupanya bas rombongan mereka itu tidak dibenarkan naik ke atas. Ada satu tempat untuk meletak bas dan semua bas mesti berhenti di situ. Bertanyakan pemandu teksi, dia berkata jalan ke atas agak sempit dan di puncak nanti, kawasan parking terhad. Kenderaan berat juga boleh menyebabkan jalan rosak seperti di bawah tadi. Jadi, kenderaan berat tidak dibenarkan naik.

Sampai di sana, kelihatan ramai orang di puncak yang diseliputi kabus dan dingin itu. Sekarang pula cuti sekolah, jadi ramailah yang ke sana. Jauh di bawah, nampaklah kawah yang sangat besar itu. Ada sedikit gas putih kekuningan keluar sedikit di hujung kawah itu. Namun tidaklah bahaya di atas ini. Kalau dekat memang berbau ammonia, macam bau hancing dan boleh pengsan kalau terhidu gas ni. Di Jogja dulu, memang pergi dekat habis. Nampak kawah menggelegak. Hiyyy...

Satu perkara yang tak best di Indonesia ialah semua orang mahu cari makan. Sang pramuwisata (ha ha...!) atau pemandu pelancong mahu mencari pelanggan. Aku buat tak kisah je. Malas nak layan. Dalam malas nak layan, aku dengar juga apa yang dia kata. Tangkuban Parahu itu berasal dari bentuk puncak di situ yang seakan-akan perahu. Jadi, dari situ namanya menjadi Tangkuban Parahu.

Ada kemudahan asas di sini seperti tandas, surau, kantin, menara peninjau dan juga gerai-gerai cenderahati. Barang-barang di sini memang mahal kalau dibandingkan dengan yang di bawah. Aku beli la satu topi dengan skaf buat kenang-kenangan walaupun mahal.. isk.. isk..

Setelah puas di situ, kami pun turun. Perut dah lapar ni. Jadi, destinasi kami seterusnya ialah Kampung Daun. Satu menu di situ adalah Kangkung Sambal Balacan.. Tunggu..


Deretan kenderaan pengunjung di Tangkuban Parahu


Kabus di puncak Tangkuban Parahu


Kawah gunung berapi di Tangkuban Parahu


Lagi gambar kawah Tangkuban Parahu


Gas keluar dari kawah di Tangkuban Parahu


Besarnya kawah gunung berapi berbanding saiz manusia...


Pagar daripada batang pokok yang cantik dan unik


Kawah dari celahan pagar kayu


Kawah, gas, orang dan barisan gerai di Tangkuban Parahu


Salah satu kawasan meninjau di Tangkuban Parahu


Informasi tentang Tangkuban Parahu


Pengunjung lalu lalang di celahan gerai di Tangkuban Parahu


Papan tanda Tangkuban Parahu (itu bukan kami...)


Kantin Tangkuban Parahu


Surau di Tangkuban Parahu


Siar kaki di Tangkuban Parahu


Tempat letak motosikal di Tangkuban Parahu


Panorama Tangkuban Parahu


Lagi panorama Tangkuban Parahu


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net